onsdag 2 november 2011

Fabulerats FYRA: SKRÄCK

Det har varit Halloween och snart är det Allhelgonahelg och hösten är så där magiskt vacker och som gjord för skräck. Listor är gott, så inspirerad av Lyran kommer här kommer mina fyra kusligaste som gjorda att läsas just nu:

1. Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindquist. Boken som väckte liv i den svenska skräckgenren och blivit film (se både den svenska och den amerikanska). Vampyrer har aldrig varit så intressanta som i Ajvide Linquists tappning. Låt den rätte komma in är redan en klassiker.

2. Min absoluta skräckfavorit just nu är novellsamlingen Grand Mal skriven av Linda Boström Knausgård (gift med Min kamp-Knausgård). Har svårt att tänka mig något otäckare än den ångest och verklighetsförvridning som knackar på dörren i samtliga av Boström Kausgårds noveller.

3. Sarah Waters Främligen i huset har den där härliga gotiska känslan över sig, ett hus som det verkar vila en förbannelse över, en familj som dras ner i elände och inte ens när boken är utläst kan läsaren vara säker på vem främlingen i huset egentligen är.

4. Mannen under trappan rymmer det där suggestiva otäcka som jag är så svag för. Är Kwodd ett fantasifoster eller finns han på riktigt? Håller vår huvudperson på att bli sinnessjuk eller är det hans fru som blivit galen? O-e-r-h-ö-r-t otäck bok om psykets irrvägar.


3 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Främlingen... och Mannen... gillar jag. Ska våga mig på Den rätte... också.

Monika sa...

Främlingen i huset ligger på min önskelista, jag har läst otaliga bra recensioner av den. Låt den rätte komma in står redan i bokhyllan. Oläst. Vampyrer är inte riktigt min grej, men det känns som att det är en bok man borde ha läst.

Josefin sa...

Våga läsa "Låt den rätte komma in" Monika! Var inte heller särdeles förtjust i vampyrer innan jag läste den. Det växer på en, liksom.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...