onsdag 23 november 2011

E-boksäventyret Flod

Jag har läst ut min första e-bok! M-m, så är det. Det började med att jag stod och väntade, fick tio minuter över och började läsa. Boken jag lånat på biblioteket var den augustprisnominerade  Flod. Inledningen var välskriven och påminde mig om prologen i Mina drömmars stad, men istället för hopp fanns förtvivlan. Jag läste och slukade.

De två barnen Kappen och Alka lever ensamma i en övergiven husbil vid floden Kadins strand där stadens ljus lyser upp horisonten om natten. Ibland vandrar Ina in i berättelsen. Vi vet inte hur barnen hamnat ensamma, om världen de lever i är vår eller om det är en mörkare framtid de befinner sig i. Det är smutsigt och mörkt och som läsare söker jag febrilt efter svar: Var är barnens föräldrar? Vem är Ina? Är staden farlig eller är det bara som barnen tror?

När jag läst ut har jag en stor ledsen klump i magen. Flod är en bok som lämnar avtryck och den liknar ingen ungdomsroman jag läst tidigare. Nästa gång jag arbetar med dystopier på lektionerna i svenska kommer Fredriksson att finnas med på läslistan.

Och hur var det då att läsa en e-bok? Jo, jag kan se potentialen. Exempelvis kan jag korrigera kontrasten vilket är skönt när man lider av astigmatism som jag. När jag läser på engelska kan jag slå upp orden direkt i e-boksläsaren. Gillar! Och så kan jag markera text, göra bokmärken och anteckningar. Det är ju väldans bokbloggarvänligt.

Tjuvläste emellertid lite på makens iPad och måste säga att det är betydligt bekvämare att läsa på en sådan än att läsa i en liten iPhone. Och så är läsaren iBooks så snygg, jag bläddrar som i en en vanlig bok och sidorna är skuggade som om det vore riktigt papper. Jag vet inte om jag mest försöker rättfärdiga ett inköp av en iPad, men det här med e-böcker är inte så dumt ändå.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...