lördag 5 november 2011

E-böcker till iPhone

Jag har skaffat mig en ny iPhone. Den senaste. Den vita. Det är inte sunt, men jag älskar den.

Nåja, till saken.

Som den tekniksucker jag är kunde jag inte låta bli att börja fippla med e-böckerna. Förra året, ungefär vid samma tid, gjorde jag för övrigt ett seriöst försök med ljudböcker. Ingen ljuv musik uppstod, men för den som vill ha en nogrann redogörelse för ljudboksläsare, mp3-böcker, cd-böcker eLiB och annat så finns det här.

Bilden lånad av feber.se
E-boksträsket verkar, om möjligt, ännu kletigare än ljudboksvarianten. Det finns flera olika e-boksläsare som funkar till iPhone: iBooks, dito (tidigare eBokus) och Bluefire är förmodligen de tre vanligaste. Bluefire och dito är gratisappar och iBooks ligger i telefonen från början. Dito hänger ihop med Bokus som för övrigt verkar storsatsa på e-böcker just nu. IBooks är kopplat till iTunes. Lånar du e-böcker via Stockholms bibliotek kan du bara använda Bluefire och för detta måste du registrera ett Adobe-id (här är en länk till registeringen).

Det är liksom lite osmidigt. Ingen läsare funkar till alla böcker. Och det är ganska dyrt med e-böcker, tycker jag, såvida du inte lånar på biblioteket. Just nu har Bokus kampanj där den första e-boken kostar 29 kronor. Det är väl ett okej pris, men 150 - 200 kronor som är standard tycker jag är hutlöst. Att producera en e-bok kan inte kosta en femtedel av vad en vanlig bok kostar. Skärpning!

Jag har lånat Carolina Fredrikssons Augustprisnominerade Flod som e-bok på biblioteket och Anna och Mats bor inte här längre fick jag gratis som gammal eBokus-kund. Får se om det blir något läst.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...