torsdag 24 november 2011

LÄSPLATS: Mellqvist kaffebar

Mellqvist kaffebar på Bysistorget dricker Mikael Blomqvist sitt kaffe när han tänker på Lisbeth Salander. Jag dricker mitt kaffe där när dottern sover middag. Mellqvists är ett hipsterfik med pretentiöst kaffe och surdegsbröd. På våren blommar körsbärsträden och det är solvarmt på uteserveringen. På sommaren kryllar fiket av spanska och franska turister som vill se var Blomqvist drack sitt kaffe. Litterärt så det förslår, alltså.

Bekvämlighet: 4
Träbänk med dynor och filtar. Infravärme värmer gott. Dottern kan sova kvar i vagnen ute i den (ehrm) friska luften nära Hornsgatan.

Ljudnivå: 3
På eftermiddagen gör de flesta hipsters något annat än fikar, verkar det som. (Ja, vad gör en hipster då?) Då är det lugnt på Mellqvists. En lördag eller söndag är det emellertid kaosmycket folk och inte alls läsvänligt. VARNING! Jag har vid ett flertal tillfällen attackerats av pratsugna pensionärer under läsning på Bysistorget. 

Mat och dryck: 4
Surdegsmackorna är väldigt goda, kaffet himmelskt.

Vy: 4
Det ser kanske inte mycket ut för världen, men Bysistorget är en av mina bästa vrår. Här finns mycket roligt att titta på, både folk och fä. Runt torget står fina hus och trivsam växtlighet och jag får lite grand känslan av att sitta i en oas mitt i stan.

Slutbetyg: 4. Gokaffet, oaskänslan och den litterära kopplingen ger Mellqvists ett välförtjänt högt betyg.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...