lördag 8 oktober 2011

Främmande kultur, here I come

Har börjat på en bok från en främmande kultur, Allt går sönder av Chinua Achebe. Frivilligt. Man skulle kunna tro att det är mitt annars konstanta vältrande i västerländsk 2000-talslitteratur som på något sätt skapat en längtan efter något nytt. Men ingalunda. Drivkraften är ren och skär nyfikenhet. I retrospekt kan jag konstatera att tre faktorer lett fram till mitt bokval.

1. Boken fanns med i Peter Boxalls lista med 1001 böcker att läsa innan jag dör.

2. Min goda vän Maja hade läst boken och tipsade att den var bra. Annorlunda.

3. Sedan var det incidenten med 50 Cent, musikern. Han ville ju ha Things fall apart som titel på sin kommande film, men Achebe stämde honom. När 50 Cent erbjöd 1 miljon dollar för titeln tog han det som en förolämpning och sa att titeln inte var till salu för en miljard. Dollar. Det verkar således vara gott gry i karln, det får man ändå säga.

Så. En Peter, en Maja och 50 Cent senare sitter jag med Achebe i min hand. Jag antar att även jag måste sänka garden ibland och släppa in något nytt.

2 kommentarer:

Mathias sa...

Allt går sönder är en fantastisk bok som förändrade så mycket. En av mina favoritböcker :) Önskar dig trevlig läsning och ser fram emot att höra vad du tyckte om den.

Josefin sa...

Vad roligt! Tack! Jag återkommer med en recension.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...