måndag 31 oktober 2011

Jakten på den perfekta läsplatsen: en förstudie

Att läsa är en helhetsupplevelse: kaffe och kaka och en god bok. Skogens tystnad, en sprakande brasa och en god bok. Efter mitt misslyckade besök på Café Giffi har jag nu bestämt mig för att ge mig ut på jakt efter den perfekta läsplatsen. Så här tänker jag mig den, ungefär:

Jag trivs när platsen jag läser på är fylld med låga bakgrundsljud, en jämn ljudmatta. Bibliotek och caféer är generellt bra ställen. Jag trivs att läsa bland folk, men också med att läsa i ensamhet. Jag vill ha det bekvämt, men sitter gärna, för det ska vara en plats där jag kan äta eller dricka något gott. Helst vill jag ha möjlighet att sitta länge, ganska ofta handlar det om entimmesläsning.

Jag drömmer om att hitta ett stammishak i min närhet att läshänga på. Det får gärna vara ett ställe med vacker utsikt, det är fint att ta upp näsan ur boken och kontemplera ett tag. Det ska vara varmt och ombonat, trångt.

Jag är inte mycket för myskläder och läser gärna på en plats där jag kan ha på mig något fint. Jag sitter helst ute om vädret tillåter. Jag läser gärna hemma i sig, men när maken passar dottern tar jag gärna med mig boken ut, läsningen blir en stund ensam med mina egna tankar och det är ju oändligt lyxigt.

Jakten kan börja.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...