lördag 31 december 2011

Årets bästa (och sämsta) 2011


Med några få skälvande timmar kvar på året som var 2011 kommer den så, ÄNTLIGEN, den ack så traditionella, uttömmande och ytterst välgörande ÅRSLISTAN för 2011


  • Den bästa bok jag läst 2011: Frihet av Jonathan Franzen Det är ett föga originellt val och somliga suckar säkerligen och säger att det är ett tråkigt sådant. MEN, om jag ska vara subjektiv och jävlig måste jag erkänna att Frihet gjorde stort avtryck på mig. Det är en orgie i studiet av mänskliga drivkrafter and I love it.
  • Årets litterära överraskning: Kolka av Bengt Ohlsson Jag läste Kolka under våren och slogs av vilken fenomenal författare Bengt Ohlsson är. Han närmar sig husguds-status till och med. Efter Kolkaläsningen har jag inte missat en enda av hans krönikor i DN. Karln är fantastisk.
  • Årets besvikelse: Salome av Mara Lee Jag läste Mara Lees Ladies och gillade den skarpt. MEN, Salome var  en pinsam uppföljare. Jag behövde skämskudde när jag läste och sjukt besviken blev jag.
  • Bästa bokblogg jag läst under året: Ord och inga visor  Flera nya bokbloggarfavoriter har dykt upp i min värld under året: BokcirkusOrd och inga visor, OrdförrådetDark PlacesBokbabbel och Bokföring enligt Monika. Men tilläggas bör kanske att jag är ganska ny i bokbloggosfären och säkerligen har fler spännande bokbloggar kvar att finna. Jessica på Ord och inga visor skriver välskrivna inlägg, ofta med en bild till och alltid med en fråga att fundera över. Jag är sjukt imponerad över allt hon läser och skriver och ser fram emot att läsa mer av henne under 2012. Det gör jag förresten med alla bokbloggar jag läser.
  • Ett bokbloggarinlägg jag minns speciellt från 2011: "Bokbloggarens ABC" hos Bokbabbel.  Jag har skrattat med, blivit provocerad och tagit lärdom av mina fellow bokbloggare. MEN, Bokbabbels inlägg gjorde nog störst avtryck ändå. Underbart, roligt, huvudet på spiken, ett tidsdokument att bevara är detta inlägg. Älskar allt detta bokbloggarnörderi i bloggosfären, jag får inte nog av det.
  • Årets lärdom: Ljudböcker är inte så värdelöst, ändå Jag har spottat på ljudboken och proklamerat att den inte var för mig. Sent ska syndaren vakna och klicketiklick så hade jag ett Storytel-abonnemang och har avnjutit Mordet på Orientexpressen, När börjar det riktiga livet? och Grand final i skojarbranschen som ljudböcker bara under december.
  • Årets boktipsare: Beatrice Min vän Beatrrice tävlar om titeln hos boktipset.se, och även om hon inte verkar vinna där ror hon hem titeln hos mig detta år. Rätt ska vara rätt.
  • Årets ord: chipsmiddag. Av reaktionerna att döma är detta ett ord som gör avtryck. Och fortfarande: varje söndag: chipsmiddag.
  • Årets läsplats: Mellqvist kaffebar Litterär anknytning, gott kaffe, trivsam atmosfär. Väl värt sin titel!
Ett härligt 2011 är alltså till ända. Nu ämnar jag sörpla i mig champagne, äta snittar och oxfilé och allt det andra som hör nyårsfesten till och tänker dessutom fira min fina dotter som blir ett år på denna årets sista dag. Gott nytt år!

2 kommentarer:

Anna sa...

Gott nytt till dig också. Gillar din härliga blogg och ser fram emot att läsa 2012!

Josefin sa...

Tack! Vad roligt att höra!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...