måndag 19 december 2011

Själ och kropp, en bok om motionens förtjänster


I Friskis och Svettis-tidningen tipsades det i senaste numret om Själ och kropp av Jill Taube och jag tänkte genast att den kan vara något att insipreras av i undervisningen på samhällsprogrammet med beteendevetenskap som inriktning, alltså det gymnasieprogram där jag undervisar till vardags.

Psykiatern Jill Taube förklarar med lättbegriplig svenska varför motion gör att vi mår bättre och hon hänvisar till adekvat forskning och egna belysande exempel boken igenom. Jag hittade definitivt matnyttiga avsnitt att använda i skolans värld, men väldigt lite var nytt. Jag har hört det mesta om vardagsmotionens och långpromenadernas vinster förut, helt enkelt. 

Bokens förtjänster ligger nog egentligen inte på redovisningen av motionens förtjänster så mycket som på Taubes vilja att inspirera till mer av motion på recept. Förmodligen skulle många med förskrivningsrätt inom vården kunna (och behöva?) läsa och inspireras av boken. Det skulle vi ju alla tjäna på: färre sjukskrivningar och fler välmående människor i vårt land känns ju liksom helt rätt. Så, vårdfolk: LÄS och inspireras!


3 kommentarer:

Ellison sa...

Min kommentar för några dagar sen verkar inte ha kommit med... men i alla fall gjorde jag en gissning om att du var min hemliga bokvän (innan dina fina ledtrådar :) Hoppas jag har rätt!?

Josefin sa...

Jajamensan! God jul!

Ellison sa...

:D Tusen tack igen!! Har påbörjat Kafka på stranden och det jag läst hittills gillar jag :) God jul på dig med!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...