tisdag 13 december 2011

Relationskompetens i pedagogernas värld - en bok för alla lärare som suckar och säger att det var bättre förr


Jobbpeppen har börjat och första bok ut var Juul och Jensens Relationskompetens i pedagogernas värld. Med ett akademiskt språk och enligt konstens alla regler redogör Jesper Juul och Helle Jensen för hur man lär barn och ungdomar att ta ansvar och hur man som lärare vårdar relationen till sina elever, kollegor och föräldrar. Och det vill ju alla, eller hur?

I vanlig ordning serverar Juul ingen metod som lovar hundraprocentig utdelning. Det finns ingen quick fix. Istället beskriver Juul och Jensen ett förhållningssätt där vi som pedagoger uppmanas att visa vägen för personligt ansvar genom att ta eget ansvar, arbeta med elevernas självkänsla, uppmana ungdomarna att verbalisera egna önskningar och på allvar respektera också ett nej eller en åsikt som går stick i stäv med vår egen. Det kan verka självklart, men Juul och Jensen pekar på hur maktstrukturen i skolan ofta hindrar ungdomarna att ta ansvar.

Efter att ha läst ut boken tar jag med mig flera lektionstips och idéer för att höja kollegiets relationskompetens, bland annat känner jag mig bättre rustad för utvecklingssamtal, ska visa läsa Pinocchio med mina elever och vill införa kollegial reflektion. Det här är en bok som alla pedagoger borde läsa, men speciellt de som menar dagens ungdomar är av ett sämre virke och suckar att det var bättre förr. Det var inte bättre förr, bara annorlunda. LÄS!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...