måndag 19 december 2011

Atwood, Penelopiaden och kärleken till myterna


Jag snubblade på Penelopiaden av en slump, efter att vi diskuterat Atwood på bokkollot i höstas. Givetvis kunde jag inte motstå en modern roman baserad på Odysséen, jag är ju oändligt svag för grekiska myter. Har till och med läst några poäng mytologi på Stockholms universitet bara för skojs skull, men det är en annan historia.

Penelopiaden är Penelopes berättelse, om hur hon såg på sin man Odysseus, höll ställningarna medan han krigade i Troja och var vilse på havet. Tjugo år av ensamhet. Atwood gestaltar Penelopes list när hon håller friarna som vill roffa åt sig Odysseus rikedomar på avstånd och skildrar svartsjukan gentemot sin kusin, den sköna Helena. (Hon som ju var anledningen till att Odysseus måste ut i krig). Penelopiaden är en berättelse som gör Penelope levande. Jag sympatiserar med henne och ser Odysseén i ett annat ljus när jag läst klart romanen.

Det är tydligt att Atwood vill belysa annat från de grekiska myterna än de redan så rikligt hyllade manliga hjältarna i Iliaden och Odysséen. I synnerhet vill hon ge sin förklaring till Odysseus makabra dödande av de tolv tjänstekvinnor som varit Penelopes anförtrogna. Var Penelope gudinnan i en kvinnokult?

Det verkligen briljanta med Atwoods roman är att hon låtit den döda Penelope föra fram sin berättelse från dödens rike, Hades. Härifrån kan hon kan göra paralleller till modernt liv så som det ter sig för oss och ge förklaringar till sådant i myterna som är otydligt, vilket kastar nytt ljus över redan välkända händelser.

Penelopiaden är en av flera böcker i The Myth Series där hyllade författare från mer än 35 olika länder återberättar en valfri myt i personlig tappning. Bland författarna finns bland annat Klas Östergren, Alexander McCall Smith och Philip Pullman. Herregud, jag är så sugen på att läsa dem att jag måste kosta på mig ett utropstecken! Jag förstår inte hur jag INTE har kunnat veta om att den här litterära skatten finns. 

Är det möjligtvis någon som läst romanerna i mytserien och kan tipsa om var jag ska börja härnäst?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...