söndag 3 februari 2013

Mina bästa feelgood-tips

Min vän Malin skrev så här till mig:
Jag skulle behöva ett boktips. Jag ska lyxa till det och på spa med min barndomsväninna. Vi ska vara där två nätter och två dagar. Härligt. Jag har då tänkt lägga bort alla mina favoritböcker - de pedagogiska böckerna samt allt digitalt och ägna mig åt läsning av annat slag - alltså underhållning och feelgood och total avkoppling- inga intellektuella utmaningar önskas. Har du någon bok i den genren att rekommendera? 

Vilken ära! Självklart hjälper jag dig med det här, Malin. Här kommer mina bästa tips i genren feelgood, lättåtkomligt och spa-vänligt. Klicka på länkarna så kan du läsa mer om var och en av dem. Ni som läser detta och har andra tips, fyll gärna på i kommentarsfältet.

Böcker som är roliga, tänkvärda och snabblästa
Medicinen av Hans Koppel
Doppler av Erlend Loe
När börjar det riktiga livet? av Fredrik Lindström
Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman

Böcker som gör dig varm i hjärtat (och kanske får dig att gråta en skvätt) 
Himlen börjar här av Jandy Nelson
Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper
Tales from outer suburbia av Shaun Tan
Liten parlör för älskande David Levithan  
En man som heter Ove av Fredrik Backman   
Ju fortare jag går, desto mindre är jag av Kjersti Annesdatter Skomsvold
En tid för mirakel av Karen Thompson Walker (Jag VET att du skulle tycka om den här väldigt mycket, men kanske är den inte tillräckligt feelgood för spa, men lättåtkomlig och snabbläst och oändligt tänkvärd).

Ha en förträfflig spa-helg, min vän!

5 kommentarer:

Howhollowheartandfull sa...

Doppler är helt underbar!

Har du läst Volvo Lastvagnar?

Linnea sa...

Nu påminner du mig om att jag måste läsa Alla mina vänner är superhjältar. :)

Malin sa...

Oh, vilken ära att få ett helt inlägg av boktips. Man får TACKA!

Jag tror att det blir Doppler som får följa med på spa, men jag är mycket intresserad och nyfiken på de andra också. Den verkar ha allt jag söker ;)

En man som heter Ove är näst på tur...

En tid för mirakel - håller med, jag skulle gilla't men behöver noga vara stabil och utvilad för att kunna ta emot den och hålla den lite på avstånd. Jag gissar att den skulle kunna klamra sig fast annars...

Sju jävligt långa dagar - ja - jag älskar amerikanska komedier där alla applåderar på slutet - så den här låter som min grej.

Som sagt är nyfiken på dem alla.

Du förresten, kom på - Munken som sålde sin Ferrari - är det en spa-bok?

Tack igen kära du! (En ära)

Josefin sa...

Malin: "Munken som sålde sin Ferrari" är en utmärkt spa-bok. Om du är sugen på reflektion, förstås. Ta med en snygg skrivbok och en härlig penna också i sådana fall, det kommer du att behöva.

Malin sa...

Jag ville bara återkoppla - Medicinen... underbar liten bok, perfekt att sträckläsa, tänkvärd på många små fina vis och rolig på ett tragikomiskt sätt. Hade aldrig plockat upp den i en bokaffär - så tack för tipset.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...