onsdag 13 februari 2013

Det där som nästan kväver dig

Chimamanda Ngozi Adichies novellsamling Det där som nästan kväver dig är så fin att det gör ont i mig. Ngozi Adichies sätt att skildra brottstycken ur människors liv ger mig ett spektrum av livsöden vars väv berättar mer om det moderna Nigeria och mötet mellan västerländsk och afrikansk kultur än något jag tidigare läst.

Jag har inte läst En halv gul sol, Ngozi Adichies succéroman, men i den här novellsamlingen visar hon att hon är en författare som behärskar olika sätt att skriva, att hon kan ge röst åt olika slags berättelser. Det imponerar.

En novell som fortfarande gnager i mig är En privat angelägenhet där den unga kvinnan Chika räddas undan ett gatuupplopp av en främmande kvinna. Genom glimtar av verkligheten bortom den övergivna butikslokalen där de tagit skydd ser jag motsättningarna mellan hausa-muslimer och det kristna igbo-folket, gatuvåldets obarmhärtiga brutalitet och smärtan i att förlora ett barn, en syster eller en vän.

Det där som nästan kväver dig är novellberättande när det är som bäst och för egen del skriver jag upp En halv gul solmin önskelista genast (eller ska jag börja med Lila hibiskus?).

Förlag: Bonnier pocket
Översättning: Ragnar Strömberg
Originaltitel: The Thing Around Your Neck
Köp den, exempelvis via Bokus eller Adlibris.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas den finns som e-bok, låter bra.

Västmanländskan sa...

Den fingrade jag på idag. Skulle ha tagit den alltså ...
Båda hennes romaner är bra.

Josefin sa...

Beror på hur lång bok du känner för! Lila Hibiskus är ju betydligt kortare, så tiden får avgöra tycker jag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...