måndag 8 april 2013

Istället för Google Reader


Eftersom Google Reader ska sluta att fungera i juli har jag sonderat terrängen för att finna en ny rss-läsare där jag kan samla bloggar jag läser. Jag har provat Bloglovin, Feedly och NewsBlur. Här följer en sammanställning av styrkor och svagheter med de olika läsarna:

Newsblur

NewsBlur i din dator

+ Kan se bloggen i originalutförande, så som bloggaren velat att jag ska se den. Det finns också tre andra vyer att välja bland.
+ Enkelt att mata fram olästa inlägg.
+ Det finns flera avancerade inställningar att göra, såsom att välja vilka bloggar som är prioriterade, hur snabbt ett inlägg ska markeras som läst, eller att markera taggar du gillar.
+ Både ett webbaserat verktyg och en mobilapp.
+ Lätt att göra mappar, såsom bokbloggar eller skolbloggar i mitt fall. Foldrarna syns även i mobilappen.

NewsBlur som app

- NewsBlur har bara menyer på engelska.
- Att dela ett inlägg du gillat till twitter är enkelt, men dessvärre inte lika smidig delning till andra sociala medier.
- Läsaren buggar emellanåt, exempelvis händer det ingenting när man trycker på vissa knappar.
- Än så länge är NewsBlur gratis. Det verkar emellertid som att verktyget ska kosta runt 200 kronor om året hädanefter på grund av högt användartryck efter Google Readers försvinnande.

 

 

Bloglovin

Bloglovin i din dator















Bloglovin som app


+  Både ett webbaserat verktyg och en mobilapp.
+ Menyer på svenska
+ Enkelt att mata fram olästa inlägg.

- Du ser text och bild i Bloglovins gränssnitt, inte med bloggens bakgrunder och menyer tillgängliga mer än i en liten miniatyr till vänster om inlägget och såvida du inte klickar dig vidare.
- Reklam omgärdar själva läsaren.
- Bara en vy tillgänglig - svårt att få översikt.
- Kan inte dela inlägg via sociala medier i själva läsaren. Bara "gilla" inlägget hos Bloglovin.

 

 

Feedly

Feedly i din dator

 

 

 

 

 

 

Feedly som app
+ Både ett webbaserat verktyg och en mobilapp.
+ Enkelt få översikt över och att mata fram olästa inlägg.
+ Mobilappen snygg och lättnavigerad. Den bästa av de tre testade.
+ Enkelt att dela ett inlägg via andra sociala medier som twitter och facebook.
+ När du installerar läsaren på din dator får du en liten direktknapp som alltid är synlig bredvid adressrutan i Firefox eller Safari.

- På datorn ser du text och bild i Feedlys gränssnitt, inte med bloggens bakgrunder och menyer tillgängliga såvida du inte klickar dig vidare.
- Feedly har bara menyer på engelska.




 





Slutsats

Jag skulle helst av allt vilja se bloggen i dess originalutförande i min rss-läsare som standard. I Feedly och Bloglovin ser du text och bild, men i rss-läsarens gränssnitt, inte med bloggens bakgrunder och menyer tillgängliga. Såvida du inte klickar dig vidare, förstås. Jag skulle också vilja läsa bloggar i datorn och mobilen med samma verktyg.

Först verkade NewsBlur verkar vara det bästa verktyget för mig. Bloglovin må vara svenskt och lättanvänt, men reklamen stör mig och likaså att inte kunna länka vidare till andra sociala medier. Efter en veckas aktiv användning av både Bloglovin, Feedly och NewsBlur vinner emellertid Feedly.

Feedly i din dator - Cards View
Jag är svag för direktknappen i webbläsaren, den snygga mobilappen och det överskådliga gränssnittet när jag läser bloggar på dator, Cards View (se bild). Att kunna länka vidare till andra sociala medier, spara till senare och favoritmarkera enkelt gör också Feedly till en vinnare.

Medan Newsblur i längden kändes omständligt, och inte särskilt visuellt tilltalande och Bloglovin alltför enkelt, gav Feedly översikt och bokbloggarläslust. Kanske kan jag leva med att jag måste klicka mig vidare för att se blogginlägget i originalutförande.

Hur kommer du läsa blogginlägg framöver?

6 kommentarer:

Sincerely Johanna sa...

Jag har aldrig använt mig av varken Bloglovin eller Google Read. Jag klickar på listan till höger på min blogg där det finns en lista med de bloggar jag följer. Där ser jag när hon har uppdaterat och vet själv vilka inlägg som är nya och inte väl inne på bloggen. För precis som du vill jag se bloggarna i sitt originaluppförande.

Anonym sa...

Fantastisk research! Själv orkade jag bara förfäras över det faktum att Reader ska försvinna. Däremot orkade jag idag bära med mig bokpaketet hela vägen ner till ombudet där jag kunde posta det. Så nu hoppas jag att det inom snar framtid når dig!

Josefin sa...

Bra testat! Jag har använt Bloglovin' för länge sedan, men slutade för att det var så "inrutat". Inte dela vidare! Av de två andra vet jag inte vilken jag skulle välja. Gillar att se bloggens omgivning, här till exempel vill jag ju inte missa hästarna :)

Josefin sa...

Johanna: Att prenumerera på bloggar via Blogger är visserligen oldschool, men kanske det bästa. Hade nästan glömt att man kunde göra så. Tack för tipset!

Bokdivisionen: Ser fram emot paket!

Projektet-Josefin: Feedly i mobilen är klockrent, testa!

Josefin sa...

Tänkte på detta med snabbhet. För en liten feed borde ju gå snabbare att ladda än hela bloggen med omgivningar och gamla arkiv och hela baletten varje gång? Snabbhet=bra. Feedly ska skrivas upp på post-it-lapp för framtida testning!

Malin sa...

Jag använder Feedly, jag gillar'n :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...