lördag 2 oktober 2010

Tema: dystopier

Jag undervisar inte mycket i svenska denna termin, men en klass har jag haft glädjen att undervisa i svenska A nu under hösten. I deras lärobok Existens finns ett utmärkt kapitel med namnet "Framtidsbilder - drömmar och mardrömmar" och i samband med detta passar det bra att läsa dystopier. Böckerna som stod att välja mellan var:

Ful -  Scott Westerfield 
Hungerspelen - Suzanne Collins
1984 - George Orwell
Kallocain - Karin Boye 
Farenheit 451 - Ray Bradbury 
A Clockwork Orange - Anthony Burgess 
Globalia - Jean-Christophe Rufin 
Fight Club - Chuck Palahniuk
Metro 2033 - Dmitry Glukhovsky

Jag har använt detta tema några gånger och det är alltid lika lyckat. Som uppvärmning brukar vi också se filmen Wall-E som ger bra ingångar till att exemplifiera samhällskritik, dualism och symboler. De samhällskritiska romanerna väcker många tankar och är ofta en bra ingång till mer avancerad litteratur har jag märkt. Det är som om ungdomarna läser romaner med andra ögon efter att vi haft bokseminarium på dystopier. Det är hur häftigt som helst. Under fredagens seminarium var det en elev som sa att hon såg på världen med nya ögon efter att ha läst 1984. Det är ju helt obetalbart att få vara en del av en sådan upplevelse. Ja, herregud, vad jag älskar mitt jobb.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...