fredag 29 oktober 2010

Editträff

Ännu en fin editträff är till ända. Vi åt fantastisk hemlagad tortellini med gorgonzola och pinjenötter (precis som Cassandra i Den glömda trädgården) och äppelkaka till efterrätt. Otroligt gott. Och så avhandlade vi förstås Den glömda trädgården och Snart är jag borta. Tror att jag vågar säga att vi alla var nöjda med böckerna vi läst, förutom något missnöje runt avsaknaden av kommenterar kring Linas avklippta hår i Snart är jag borta. En detalj som jag för övrigt missat helt. Läser uppenbarligen helt oreflekterande och sväljer det mesta med hull och hår.

Denna gång var det min tur att presentera potentiella böcker för läsning. Det blev böcker som jag gillar, så klart. Allt annat vore ju dumt. Böcker jag gillar är ofta korta, suggestiva och handlar om relationer, inget tjockt och mustigt här inte. Här är de böcker jag presenterade:

Mordet på Halland - Pia Juul
Pia Juul har jag skrivit om här förut, men jag har aldrig läst något av henne. Hon ska ha en alldeles egen, kortfattad stil och Mordet på Halland ska vara en suggestiv roman om relationer, om närheten och avståndet till de människor som är viktiga för oss. Dessutom är Pia Juul dansk och medlem i Danska Akademien. Det är mycket av sådant som jag gillar.

Ju fortare jag går, desto mindre är jag - Kjersti Annesdatter Skomsvold. Gunnar Ardelius (a.k.a Gulle-Gunnar) har översatt.
Denna korta debutantroman i ett mycket trevligt format ska handla om pensionären Mathea som inte får upp locket på syltburken, och vill be pojken i kassan om hjälp. Men hon vågar inte. Samtidigt känner hon att det är dags för en förändring. Hon måste göra ett avtryck världen innan hon lämnar den.

Yarden - Kristian Lundberg
Kristian Lundberg arbetade tidigare på Helsingborgs dagblad som journalist, men fick sparken. Fast i en härva av skulder tar han jobb i Malmö hamn på båten Yarden, bland hårt kroppsarbete och dåliga arbetsvillkor. En bok om att göra en omvänd klassresa.

Strindbergs stjärna - Jan Wallentin
Alla skriver om den, men än har ingen läst den (känns det som). Det kommer bli årets julklappsbok och boksnackis under nästa år. Strindbergs stjärna är en äventyrsroman och ska handla om historikern Don Titelman och jakten på ett kors och en stjärna.

För mycket lycka - Alice Munro
Mitt mest pretentiösa bokval. Munros senaste novellsamling har hyllats i DN. Det som fick mig att fastna för den var en recension av Pia Bergström i Aftonbladet där hon skriver att Munro lyckas fånga hur ordinära händelser blir häpnadsväckande och hur enstaka steg kan vara ödesdigra i en människas liv.

De två översta på listan var de vi fastnade för, ganska enade. Danskt och norskt till nästa gång, alltså.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...