söndag 29 september 2013

Årets bokmässa - bäst, sämst och mest obskyrt

En fantastisk bokmässa är till ända. Seminariespäckat, kändistätt och alldeles, alldeles underbart har det varit. Nu tänkte jag summera Bokmässan 2013 i en LISTA:

Bäst: När David Safier efter att ha signerat böcker sa till Cecilia Samartin att "There was this woman who told me I had great handwriting. That really made my day." Det var ju JAG. Tilläggas bör kanske att jag ser väldigt mycket dålig handstil, det kommer med jobbet. Referensramarna var kanske lite snäva, men ändå. Jag gjorde David Safier glad.

Mest obskyrt: Småmontrarna längs väggarna i B-hallen. Det doftade rökelse. Någon stannade mig för att fråga om det var fyra dagar kvar till förlossning. En annan ville läsa en dikt för mig. Jag ilade snabbt in i kommersens centrum. Hos Bonnier och Norstedts var det tryggt igen.

Mesta lärdom: Gustav Fridolin berättade att han skrev sin roman Morfar skrev inga memoarer på försenade SJ-tåg. Jag ska sluta gnälla över de eviga förseningarna (hem från Göteborg 50 minuter sen, by the way) och börja skriva något skönlitterärt istället. Eller, eh, NEJ. Men jag ska iallafall tänka lite på Fridolin innan jag gnäller.


Sämst: Fulkaffet. Inget gör min dag som lite gokaffe före kl. 10. Latte, tack. I pappmugg med lock. I mässhallen var det stört omöjligt att hitta något annat än halvokej bryggkaffe i öppen pappmugg. Kändes dåligt för min image och min kaffetarm.

Bästa köpet: Tio vilda hästar - en räknesaga av Lisen Adbåge och Grethe Rotböll. Dottern har pratat om Doj-Doj, Minus och läskiga gropen halva dagen. Jag har läst boken åtta gånger på raken och inte tröttnat än.

Socialast: Bokbloggarminglet. Vad fint det var att se flera av er på riktigt. Ni var inte som jag tänkt mig och precis på pricken vad jag trott. 

Roligast: Caitlin Moran. Tjugo minuter seminarium med henne resulterade i femton asgarv och att jag köpt mig ett par Dr Martens. Så kan det gå.

Festligast: När Bokmässegrundaren Bertil tågade in på bokbloggarminglet för att berätta anekdoter och undrade om det gjorde ont att bli instagrammad.


Tack för en fin bokmässa!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter helt underbart,lätt avis
Mia

Josefin sa...

Åh, instämmer på festligaste punkten!

Ingerun sa...

Åh rolig sammanfattning. 4 dagar till förlossning? Dessutom rökelse. Ehhhh? Förstår att du flydde! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...