lördag 14 augusti 2010

Hjärnkoll på vikten

Svärmor hade läst Martin Ingvars och Gunilla Eldhs Hjärnkoll på vikten och var mycket fascinerad av boken. Bantningslitteratur är en genre som inte intresserar mig alls, men när Martin Ingvar hade ett finger med i spelet blev jag nyfiken. Martin Ingvar är hjärnforskare och har bland annat skrivit En liten bok om dyslexi och hans forskning ligger till grund för Susanne Weiner Ahlströms metod för att avhjälpa dyslexi - Språkbiten. (Det är egentligen en helt annan historia, men metoden Språkbiten tar bland annat fasta på att vi länge haft ett felaktigt sätt att lära ut läsning i Sverige där vi lärt våra barn att ljuda istället för att arbeta med stavelser, något Weiner Ahlström menar skapat onödigt många dyslektiker.)

Hjärnkoll på vikten är faktiskt en väldigt intressant bok. Med korta, lättlästa kapitel guidas vi igenom en sammanställning av forskningsrön runt kost och motion. Som lärare i psykologi tycker jag såklart också att det verkligt intressanta är hur vår hjärna är den som styr allt och jag älskar att jag får en förklaring till och bild av hur det faktiskt går till i hjärnan när jag vill småäta på något gott varje jag sätter mig med en god bok i läsfåtöljen.

Martin Ingvar och Gunilla Eldh visar hur vi bör strunta i tallriksmodellen, förklarar varför det inte funkar att banta, säger att vi ska motionera lagom mycket och lära oss hur vår hjärna letar efter sockerkickar för att vi ska kunna ha koll på vår vikt. Vi har hört det förut och boken innehåller inga mirakelkurer. Och det är väl just detta som är dess styrka. Längst bak i boken finns en kom-ihåg-lapp att sätta på kylskåpet med alla råd du behöver runt kost och motion. De är skrämmande enkla. Två av råden är "ha trevligt när du äter" och "njut av maten". Jag börjar där.

http://knuff.se/isbn/9789127119215

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...