söndag 8 augusti 2010

När du blundar tittar jag

Gunnar Ardelius, hur underbar är du på en skala? Läste Ardelius andra ungdomsroman När du blundar tittar jag nu idag och den är så fin att det gör ont (Tack Bea för boktipset!), precis som hans debutroman Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket. Jag har sett Gunnar Ardelius flera gånger. Han ser väldigt rar ut, men jisses vad pojken kan skriva.

När du blundar tittar jag handlar om Harry som befinner sig i ett virrvarr av obesvarad kärlek och föräldrarnas skilsmässa. Harrys föräldrar är minst sagt dysfunktionella och Harry trevande i sitt sökande efter svar och mitt i allt de galna och märkliga finns också en trygghet. Jag känner igen det poetiska och förtätade språket från Ardelius debutroman och fastän berättelsen är ganska sorglig finns det en värme som inte går att ta miste på. Jag älskar den här typen av välskrivna romaner som inte skriver någon på näsan, som inte vältrar sig i elände men ändå vågar beröra det som gör ont. Ser redan fram emot Ardelius nästa roman.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...