måndag 22 april 2013

Det är dags att skära ner och göra slut


När, hur och varför konsumerar du sociala medier? Min egen konsumtion av twitter, flickr, facebook och bloggar har jag på senare tid haft möjligheten att reflektera och förfasas över.

Kanske har du märkt att jag inte bloggat så mycket på sistone. Först var det påsk, jag for till fjälls och levde utan dator en vecka. Istället åkte jag skidor, åt ohemula mängder godis och spelade spel med min familj. Hade emellertid telefonen med och var inte riktigt nedkopplad, bara avkopplad, även om jag snickrade blogginlägg i tanken. For strax därefter till Ryssland och använde inget internet och inga sociala medier alls. Jag repeterar: inget twitter, inget flickr, inget bloggläsande, inget facebook under fyra dagar. Fyra dagar kan förstås verka som en parentes, en försumbar tid. Men! DET VAR OTROLIGT SKÖNT. Jag rekommenderar alla att prova.

När det inte gick att använda telefonen märkte jag hur ofta jag annars gjorde det. Hur fingrarna sökte sig till det vanliga mönstret. Hur hjärnan formulerade twitterinlägg som skulle skrivas. Jag vet att det låter klyschigt och eländigt, men när möjligheten till social medier inte fanns var livet som före de smarta telefonernas tid och jag kände mig kreativ för första gången på länge. Tid frigjordes, tankar fick plats. När jag sedan, likt en missbrukare ihärdigt och med darrande fingrar, knappade mig igenom mejlskörden, twitterflödet och blogginläggen jag missat dag fem när gratis wifi uppenbarade sig på Burger King i S:t Petersburg förstod jag: det är dags att skära ner på sociala medier.

Jag har överkonsumerat digital kommunikation. Som med allt som engagerar finns risken att uppslukas, ätas upp, och jag har varit uppslukad. Nu ämnar jag göra slut med facebook och plocka bort appar från min smartphone. Tillgången ska strypas, missbrukaren bli ren.

Så, istället för att hänga med i den litterära diskussionen, skoldebatten och mina vänners förehavanden på internet har jag planterat lavendel, lekplatshängt och promenerat i solsken. (Jag har gjort tråkiga saker också såsom att tvätta, städa och tjata, men det låter inte lika kul, så det får stå inom parentes). Det är äntligen VÅR. Läst mycket bra har jag också gjort: Janina Kasteviks fenomenala Slottet av is, exempelvis, och en hel drös annat: Ryssar är såna som gillar björkar, Fågelbarn, Människoätande människor i Märsta, Tjuvarnas marknad, Aura och Krönika om förebådat dödsfall, till exempel. Dem berättar jag mer om en annan gång.

Note to self: Less is more.

6 kommentarer:

Monika sa...

Härligt! Ibland funderar jag lite på vad jag gjorde pre-dator :)

Själv har jag varken Facebook eller Twitter och min telefon använder jag för att ringa med (ja, det är sant). Det enda jag missbrukar är bokbloggar :)

Josefin sa...

Låter klokt! Jag tror att jag ska bli mer som du.

Västmanländskan sa...

Ja, det tål verkligen att tänka på. Jag hsr ett synnerligen osunt förhållande till min telefon, det är jag den första att medge.

Sincerely Johanna sa...

Jag har börjat koppla ner från och med fredag eftermiddag till söndag kväll. Det är skönt att ta ett avbrott ibland som du säger.

Anonym sa...

Nu har du i alla fall lyckats koppla ner. Såvida du inte är sju eller bortrest eller nåt annat spännande jag missat. Sen använder jag inte Twitter heller, där kanske du sprutar ur dig tweets.

Jag har försökt med Twitter men jag bara liksom just don't get it - det tar en evighet att scrolla bland alla tweets och folk skriver typ: Nu ska jag baka bullar. Nu hämtade jag mjölet. Min bunke är gul. Nu vispar jag...

Jag ville bara säga att du gör helt rätt som taggar ner emellanåt. Jag tycker fortfarande det är sjukt kul att kolla besökssiffror och sånt men ibland så är jag bara med barnen. Eller så har jag mycket skolarbete. Eller så har jag mycket läxor. Eller så orkar jag bara inte spotta ur mig något för att söka bekräftelse och inser att jag finns, existerar och är bra ändå!

Josefin sa...

Bokdivisionen, du är klok som alltid. Jag är lite utav en periodare, eller nöjesbloggare och njutningsläsare om du så vill. Måsten finns det för många av ändå.

Twitter är för mig mest en lärargrej. Det finns många aktiva lärare som vill lyfta fram allt det bra som sker i skolan och dela med sig av tips till andra. Jag använder också twitter som en sådan kanal där jag skannar av och delar med mig av bra tips rörande skola, litteratur och psykologi. Men numera tittar jag bara till flödet någon gång i veckan.

Via twitter hittar ett gäng lärare från olika stadier som ses en gång i månaden och pratar pedagogik. Sjuuukt intressant. Häng på vettja! http://www.facebook.com/PedagogiskPub

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...