måndag 19 april 2010

Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket

I söndags, när jag promenerade runt Årstaviken, mötte jag Gunnar Ardelius. Nja, det är inte så att jag känner honom eller så, men jag råkar veta hur han ser ut. Hur som haver påminde detta korta möte mig om att jag borde läsa ungdomsromanen han skrivit Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket (2006). Så idag tillbringade jag fyrtiofem fantastiska minuter i vårsolen med Ardelius debutroman med den fina titeln.

Åh, vilken härlig roman! Jag blir helt varm om hjärtat när jag läser. Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket är en kort berättelse om Morris och Betty, om nyförälskelse, slentrian och hur det känns när kärleken tar slut. Boken är uppbyggd av korta dialoger och tankefragment och språket är poetiskt: "Till en början finns alltid valet att vara ensam. Sedan blir det inte ett val längre. När slutade det vara ett val? Vad är det i mig som har slutat välja dig, som istället har flyttat in i dig så att jag måste vara med dig för att kunna vara med mig själv?".

Jag tycker att Ardelius har fångat tonårsförälskelsen och gjort den vacker, trots allt det skaviga och trevande. Det riktigt fina med boken är att den lämnar utrymme att fundera och tolka. Nästa elev som tjatar om en kort bok ska få tipset att läsa den här. Korta ungdomsromaner som manar till eftertanke och som har ett poetiskt och vackert språk växer inte på träd, men Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket är precis en sådan.

http://knuff.se/isbn/9129663946

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, den boken måste jag läsa! Passar den även för högstadieelever? /Lisa

Josefin sa...

Ja, läs! Klockren högstadieroman, skulle jag säga. Tänker mig att jag ska lura på den på de där fina sjuttonåriga pojkarna (som liksom ser ut att behöva läsa om kärlek, men inte törs) just med förevändningen att det här är en kort och lättläst bok. Funkar garanterat på högstadiekidsen också.

Lisa sa...

Älskar den! Rakt av, bara.

Beatrice sa...

Läs även Människoätande människor från Märsta och Sortlands två böcker. Lätta, korta, poetiska och med ämnen som berör. Tycker mycket om!

Josefin sa...

Will do! Tack för tipset!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...