tisdag 1 januari 2013

Jag vill ha min hatt

Jag vill ha min hatt av Jon Klassen vann New York Times pris för bästa bilderbok för barn 2011. Om jag hade pris att dela ut skulle den få ett av mig också. Handlingen är synnerligen enkel: en björn har blivit av med sin hatt och frågar olika djur han möter om de sett den. När björnen tror att han aldrig mer ska få se sin hatt minns han plötsligt att han sett hatten på ett av djuren han mött. Vi behöver inte vara Einstein för att räkna ut vilket.

Enkelheten och upprepningarna i språket och bilderna gör att dottern gillar boken. Jag gillar boken för att kaninen (och sedermera också björnen) ljuger så uppriktigt. Det är fint att Klassen lyckas fånga nyanser av mänskligt beteende och skildra det inom ramen för en barnbok med djur. Det är genialiskt att både stora och små kan uppskatta den på sitt vis.

Har du sett chokladasken? Nej, varför frågar du just mig. Jag har inte sett den. Jag har inte sett någon chokladask någonstans. Jag skulle aldrig stjäla en chokladask. Det räcker med frågor nu.

Barnböcker, alltså. Väldigt användbara.

Förlag: Hippo bokförlag
Originaltitel: I want my hat back
Översatt av: Lotta Olsson
Utgivningsår: 2011
Köp den, exempelvis via Bokus eller Adlibirs
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...