lördag 2 juni 2012

En eftermiddag bland böcker

När jag var liten, sisådär sju bast, var det bästa jag visste att bli lämnad i en bokhandel medan mamma och pappa gick på stan. Jag gick och drömde bland böckerna, skapade fantasivärldar bland omslagen, klämde på vackra skrivböcker och köpte luktsuddigum. Jag antar att det var före tiden för barnkidnappning och pedofili, för nu skulle väl inte en enda hygglig familj lämna sitt barn i en affär i centrum halva dagen.

Idag hade jag ett ärende på stan (köpa present till min kära far som fyller 63 imorgon), men fann mig själv driva runt bland böcker, först på NK och sedan på Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan.

Timmar har nu förflutit där sjuåringen och trettiotvååringen verkar mötas igen. Jag trivs; bland böcker finns det plats för tankar. Fantastiskt är också detta att bokhandeln satsar på sköna fåtöljer att bokdrömma i. Det hade sjuåringen också gillat. Det blir inga luktsuddigum idag, men väl Pettson och Findus till dottern och Extremt högt och otroligt nära till mig. En fika på det, kanske?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...