torsdag 31 maj 2012

Den otroliga historien om det jättestora päronet

Den otroliga historien om det jättestora päronet av danske Jakob Martin Strid är en förträfflig bok. Jag, maken och dottern har redan läst den flera gånger. Visserligen förstår dottern (antagligen) inte mycket av handlingen, men bilderna är detaljerade och spännande också för en ettochetthalvtåring. 
Historien är fantasifullt skildrad, en odyssé till Den mystiska ön. Vi får följa kompisarna Mitcho och Sebastian som tillsammans med Professor Glykos söker Solköpings försvunne borgmästare, en resa som går via Atlanten till den förfärliga sjödraken och nattsvarta havet. Bland persongalleriet finns  den arge viceborgmästaren Kvist, eremiten Odysseus Karlsen, ett gäng pirater och Doktor Pibbenib. (Jag har, som bekant, en fäbless för Danmark och danska språket. Även om du inte delar den, måste du hålla med om att Doktor Pibbenib är ett fantastiskt namn). Det är oändligt trivsamt att läsa och jag upptäcker nya saker varje gång jag plockar upp boken. Inte minst är det de välgjorda akvarellerna som gör berättelsen. Jag minns barndomens bilderböcker med finurliga detaljer (ritade av Sven Nordqvist eller Jan Lööf) och den attraktionskraft de hade och tänker att det här är precis en sådan bok. Den otroliga historien om det jättestora päronet är en definitiv keeper, en bok jag ser fram emot att läsa många gånger till.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...