fredag 18 maj 2012

Konsten att ragga upp ett bokprat



Inspirerad av Lyrans klassikerläsning i sommar har jag bestämt mig för att ägna sommaren åt Ulysses. När jag nu ska läsa en sådan tjock och kreddig roman är det bäst att riktigt gotta sig i den, tänkte jag. Det ultimata gottandet är ju som alla vet, ett bokprat. Bokcirkeln Edit som jag vnligtvis vänder mig till för mitt bokpratande har historiskt sett inte varit så förtjusta i tjocka klassiker, så var skulle jag hitta någon att bokprata med? Jag skickade ett brev till mina arbetskamrater: 
"Hej kollegor!

Jag gillar böcker väldigt mycket och att prata om böcker gillar jag kanske ännu lite mer. I sommar ska jag läsa James Joyces Ulysses; en dag i Leopold Blooms liv, 799 sidor Dublin. I Erik Anderssons nyöversättning, förstås. Nu undrar jag om det händelsevis är någon som är sugen på att göra det samma, och kanske bokprata om det efteråt? Jag tänker gokaffe, lyxfika och litterärt nörderi. Var ska jag hitta en likasinnad boknörd om inte i kollegiet, tänkte jag?

Sommarlovet är ju långt som ni vet. Sugen på att bokprata om Ulysses till hösten? Hör av dig!"

Man kan lita på lärare, det kan man. Tre kollegor nappade genast, kanske blir vi fler. Hur som helst, bokprat om Ulysses ska det bli - yej!

4 kommentarer:

Fru E sa...

Jag skulle älska att få ett sånt mail! :)

Josefin sa...

Jag också! Någon måste ju börja, det blev jag. Och kanske du?

Lisa sa...

Åh jag vill så gärna läsa Ulysses! Började en gång, när jag bodde på Irland, men var nog lite svårmotiverad då. Kanske kan nya översättningen ge inspiration? Jag lovar ingenting...

Josefin sa...

Jag mutar med gofika, kaffe och bokprat och vore ärad om du dök upp. Återkommer med tid och plats!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...