onsdag 14 juli 2010

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö

Igår sträckläste jag Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö medan jag latade mig i hängmattan och svettades i hettan. De flesta har förmodligen redan både läst boken och sett filmen, men jag har liksom inte blivit färdig till varken det ena eller andra. På någotvis hade jag fått för mig att boken skulle vara tung, men jisses, den var både lättläst och rolig.

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö handlar om två bröder, en vän och en skolfröken under sommar på 60-talet i Närke. Våra huvudpersoner har en ovanligt fin sommar fram till Det fruktansvärda inträffar. Boken bygger på en verklig händelse och det finns flera böcker som kompletterar Håkan Nessers för den som vill veta mer om fallet. Förutom att vara en spännande kriminalroman bjuder boken på fin nostalgi med Loranga, folkparksdans och Bronzol-tabletter och dessutom är det en förträfflig sommarbok. Språket är rappt och boken välskriven, några härliga uttryck jag glömt dyker också upp, så som "sjusärdeles". Möjligtvis blir det lite präktigt mellan varven, men jag gillar det.

Fick mersmak på Nesser, han kan ju skriva pojken.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...