torsdag 1 juli 2010

Ett boktips från min vrå av världen

Varken jag eller min man kommer ifrån Stockholm, men vi vill tro att vi gjort vårt hörn av Söder till vårt hörn av världen. Det här med att rota sig på en ny plats tar tid och kanske mer smyger sig på än något annat. Min man kan ibland skrocka förnöjt när han träffat på våra vänner när han varit ute med hunden, att det liksom är sjukt lyxigt att höra hemma på en ny plats där det också finns andra människor som man tycker om.

Som hundägare småpratar jag ibland med andra hundägare, dock ytterst sparsamt med de flesta. (Hundägare är ett speciellt släkte, det vet vem som helst). Men en en äldre terrierägande kvinna i min trappuppgång brukar påpeka att Maggan är så lugn och förtjusande (vilket hon ju givetvis har helt rätt i), så henne brukar jag byta ett och annat ord med. Idag berättade hon om en bok hon tyckt mycket om, och när jag kom hem hade hon lagt den i min brevinkast. Jag vet inte vad jag är gladast över egentligen, boktipset, att jag bondat med en pensionär eller att jag lärt känna en granne i min vrå av världen, men fint är det.

Och ja, just det, boken jag fick låna heter Hon älskade av Helena Henschen.

1 kommentar:

Maja sa...

Nu får du mig att vilja flytta till Södermalm ju! Även "I skuggan av ett brott", av samma författare, är en bra bok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...