torsdag 24 juni 2010

Shantaram

Igår kväll började jag läsa Tusen och en natt. Åh, så fint ska ni veta. Men någonting i sagosamlingen fick mig att tänka på Shantaram, min sommarbok förra året. Hela sommaren 2009 flyter ihop med detta läsäventyr. Det är ju så underbart lyxigt att hitta en riktigt tjock och bra bok att verkligen sluka och slukas av. Jag vill hitta en ny Shantaram. Var finns den? Är det någon som har tips?

Till dig som ännu inte läst Shantaram: Shantaram är en osannolik blandning av olika berättelser, jag får uppleva Bombay med en västerlännings ögon och älskar staden utan att ha varit där, jag följer med författaren genom maffians värld och hans resa till Afghanistan och fascineras av det jag läser. David Gregory Roberts saknar ofta självdistans, men det är härligt. Ibland är boken poetisk och filosofisk, lika ofta spännande och dramatisk och den liknar ingen annan bok jag läst.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...