onsdag 6 februari 2013

En alldeles särskild läsupplevlese

Jag har en flik med läsupplevelser här på bloggen och jag har dyrt och heligt lovat att berätta något om var och en av böckerna på listan. Det är en brokig lista, det är det. Sedan tidigare har jag skrivit något om Kärlekens historia, Kafka på stranden, Picasso valde också Kristinehamn, Radhusdisco och Mats kamp. Vill du läsa om varför de var stora läsupplevelser för mig kan du titta här.

Caroline Ringskog Ferrada-Nolis debutroman Naturen fick någorlunda fina recensioner när den kom ut, men den kunde fått usla recensioner, jag hade läst den ändå. När jag såg hennes (ovanliga) namn i tidningen mindes jag hennes bror som jag kände en gång. Christoffer skrev dikter till mig som jag fortfarande har kvar. När han tragiskt omkom i en bilolycka i Skottland fanns bara stor och svart sorg. Jag minns hur vår historielärare grät som ett barn och att förlusten förlamade oss den våren.

Carolines roman är uppenbart självbiografisk, även om huvudpersonen heter Erika och hennes bror John. Jag läser Naturen som en uppgörelse med Christoffers död. Fragment av förr och nu blandas i berättelsen och språket är poetiskt avskalat, vackert. Jag tänker att boken måste varit så svår att skriva. Erika är ingen alltigenom sympatisk person, inte John heller. Genom den vuxna Erikas ögon ser vi tillbaka på barnet och den ungas sorg och ser hur minnet av förlusten och bilden av oss själva lämnar spår genom livet.

Det är märkligt att läsa om något jag delvis upplevt i verkligheten ur en annan människas perspektiv, i en roman. Naturen har en alldeles speciell plats i mitt hjärta och är utan tvivel en av mina största läsupplevelser någonsin.

Utgivningsår: 2009
Förlag: Bokförlaget Atlas
Köp den, exempelvis hos Bokus eller Adlibris
-------------------------------------------------------------
LÄSUPPLEVELSER: Det finns mängder av bra böcker, inte alla blir stora läsupplevelser. I läsupplevelsen finns kontexten, bokens sätt att lära mig något nytt där och då utifrån den jag är. En del böcker som jag inte skulle tycka var något särskilt nu, var stora läsupplevelser en gång. Läsupplevelserna jag samlat här på bloggen är min litterära historia, i oordning, samlade för att jag ska minnas dem alla.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...