onsdag 31 oktober 2012

Hej höstlov!

 
Är det något vi lärare vet på höstterminen så är det att det blir höstlov. Medan mina arbetshungriga kollegor rättar prov och uppsatser hela lovet igenom, bedriver jag min egen tysta protest mot våra orimliga arbetsvillkor och vägrar blankt arbeta en minut på obetald arbetstid. Istället packar jag man, barn och hund och far till skogen och tystnaden. Det är helt enkelt roligare och bättre på alla sätt.

Jag kommer förmodligen bara hinna plocka frostnupna trattkantareller, tina raggsocksfötter framför brasan och krama på människor jag tycker om, men OM jag får en stund för mig själv ska jag läsa ut Vi ses på Place de la Sorbonne och drömma om Frankrike och sedan hungrigt kasta mig över Amanda Hellbergs Tistelblomman som jag tänker mig är precis en sådan bok som ska läsas på landet där natten är kolsvart och full av märkliga ljud. Jag har för säkerhets skull också packat några tidningar och korsord och Karen Blixens Babettes gæstebud. Det vore ju en fasa om jag blev utan läsning, eller hur?

2 kommentarer:

mia sa...

Jag har samma inställning som du till höstlovet! Först tänkte jag jobba undan en massa grejer under lovet, men insåg att jag blir deprimerad bara av tanken. Så jag gjorde det allra viktigaste igår och nu ska jag bara vara helt ego i fyra dagar! (Fast inte riktigt helt ego eftersom jag har en del icke-jobbrelaterade saker jag måste ägna mig åt... But still!)

Josefin sa...

Heja! Hoppas att du fick ett härligt lov.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...