fredag 23 april 2010

Medicinen

En kollega tipsade mig om boken Medicinen (2009) av Hans Koppel och medan mina elever pluggade inför nationella proven i svenska småfnissade jag mig igenom denna lilla lättlästa vardagsskatt.  

Medicinen handlar om Johanna, en sliten och ganska misslyckad ensamstående mamma som får vara testperson för en ny munsårsmedicin. Medicinen visar sig emellertid ha en biverkning - att Johanna börjar tänka som en man. Helt plötsligt är hon kåt, skamlös, självgod, tillfreds och oförmögen att känna ånger.

Det är inget litterärt mästerverk, men Medicinen är rolig och småputtrig. Smaka till exempel på det här utdraget: "Det spelar ingen roll hur länge jag duschar, spegeln immar aldrig igen. Jag drar bort draperiet och möts av mig själv i helfigur. Komage, gäddhäng, taxöron - rena Kolmården. Med munsår." Åh, underbara lyteskomik! På många sätt påminner Medicinen om en svensk Bridget Jones, bara lite mer vardagsful och självironisk.

http://knuff.se/isbn/9789170017537

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...