onsdag 21 april 2010

Hey Dolly

Underbara, underbara Dolly! Hey Dolly (2008) är Amanda Svenssons debutroman om den något neurotiska, verbala och allmänt fantastiska tonåringen Dolly. Dolly vill prova knark, gillar att provocera och är samtidigt hopplöst ensam och förvirrad (om man läser mellan raderna). Samtidigt gör Amanda Svensson träffsäkra iakttagelser av vår nutid: "Jag försökte vara en panda på högstadiet. Alltså poppanda med kajal och festivalarmband och tyskt tafelwein i plastflaska. /.../ Sån ville jag vara men mitt hår var aldrig tillräckligt fluffigt och jag vågade aldrig färga det svart. För feg för skärsår och för väluppfostrad för Level och för fattig för en skivsamling". Språket är helt briljant och jag skulle kunna tänka mig att läsa om den flera gånger. Kanske mest för att jag önskar att jag skrivit denna fantastiska bok själv, eller kanske för att jag önskar att jag varit lite mer Dolly när jag var 18. Kan inte bestämma mig vilket det är.

http://knuff.se/isbn/9789113018331

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...