fredag 29 mars 2013

Värdinnan

Fjodor Dostojevskij är en av mina favoritförfattare och Brott och straff en av mina största läsupplevelser någonsin. Inför min resa till Dostojevskijs hemstad S:t Petersburg ville jag läsa mer av honom. Jag hittade kortromanen Värdinnan som är ett av hans tidiga verk och gavs första gången ut 1867.

Värdinnan är en melankolisk berättelse och ett slags triangeldrama mellan Ordynov, hans unga vackra värdinna Katerina och dennes man, den gamle gubben Murin. Precis som i Brott och straff är synd och botgöring ett tydligt motiv. Likaså finns Dostojevskijs skärpa för inre konflikter och dilemman.

Däremot är Värdinnan inget litterärt mästerverk, ingen oväntad pärla. Berättelsen är ryckig, språket och känsloyttringarna svulstiga. Halvvägs igenom är jag trött på  ögon som ideligen tåras. Dessutom verkar texten feltryckt, åtminstone i min e-bok där flera sidor är dubbletter. Måhända var Dosojevskij inget fan av styckeindelning, men jag tycker att förlaget vid nytryck kunde kostat på sig fler blankrader. Texten känns väldigt kompakt och därmed onödigt svårläst.

Översättarens efterord gav klarhet till berättelsen och genom att läsa mer om flanören som romantyp i Erik Bergqvists recension i SvD har läsupplevelsen varit lärorik. Någon njutning var den däremot inte.

Förlag: Bakhåll
Översättare: Bengt Samuelsson
Antal sidor: 128
Köp den, exempelvis via Bokus eller Adlibris

Följ min blogg med Bloglovin

4 kommentarer:

Ingerun sa...

Han är också en av mina favoritförfattare! Min nummer1 favvis är Bröderna Karamazov, men jag gillar flera. (Inkl B&S).

Glad Påsk!

Unknown sa...

Ah flanören ja! En typisk romankaraktär från den tiden - i Sverige förmodligen bäst gestaltad av den store Hjalmar Söderberg. Och Dostojevskij är sjukt bra - men jag förstår inte längre hur jag en gång orkade ta mig genom mastodont-romaner som Brott och straff...

Unknown sa...

This is really a nice post.I really like this.For more information just click here

Mac2ob sa...

We all like this. dating review se

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...