måndag 4 mars 2013

Jag ringer mina bröder

Våra grundläggande uppfattningar om världen och om oss själva styr våra observationer och tolkningar så att vi hela tiden får dem bekräftade. Om jag exempelvis har bilden av att världen är orättvis och full av förtryck så kommer jag ständigt att hitta nya exempel på det. Detta fenomen kallas psykologisk konservatism.

När jag läser Jonas Hassen Khemiri Jag ringer mina bröder tänker jag att det är en studie i psykologisk konservatism och bilden av invandrare. Huvudpersonen Amors bild av sig själv verkar många gånger lika psykologiskt konservativ som omgivningens, tycks Khemiri vilja säga.

Khemiri belyser och leker med bilden av vad en invandrare är genom att skildra den unge invandrarkillen Amor och människor i hans närhet. Berättelsen tar avstamp i terrordådet på Drottninggatan och beskriver hur Amor hanterar det faktum att terroristen var invandrare som han. 

Att lyssna på när Hamadi Khemiri läser Jonas Hassen Khemiris Jag ringer mina bröder kan jag varmt rekommendera. Hamadis inlevelse när han läser dialogerna mellan Amor och vännen Shavi är utan motstycke. Berättelsen var snabblyssnad och tänkvärd.

Utgivningsår: 2012
Förlag: Bonnier Audio
Köp den, exempelvis via Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

Sincerely Johanna sa...

Han läser sin brors böcker med sådan inlevelse att jag nästan föredrar att lyssna framför att läsa Jonas böcker själv. Och i april ska jag se föreställningen som boken bygger på, pepp!

Marie sa...

Jag håller verkligen med dig när du säger att man ska lyssna på den här boken. Jag lånade också ljudboken och det tog inte lång tid innan jag skrattade högt, hans inläsning är fantastisk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...