tisdag 31 januari 2012

Att starta en bokklubb

Försöker starta en bokklubb på skolan tillsammans med skolans bibliotekarie. Genom att sätta upp affischer på skolan där vi skryter med vårt eget läsintresse och odlar myten om oss själva hoppas vi att massor av elever ska känna lässug och vilja vara med. Hittills: Inga anmälda och tre nja. Funderar på att ta fram det tunga batteriet och erbjuda fantastiskt fika till bokträffarna alternativt muta några ungdomar med godis. När de väl bokklubbat ett tag kommer de älska det, med eller utan fika, det är jag övertygad om. Men att få dem på kroken till att börja med - så himla klurigt. Har ni tips?

2 kommentarer:

Flygaren sa...

Hej
Jag är själv lärare (matte, historia) och möter ofta i mitt yrke elever som inte tycker om att läsa böcker.

Har eleverna tillgång till din blogg? Jag anser att bokbloggar är ett missat fenomen när det gäller att få tips på bra böcker. Mitt andra tips är att använda dig av Zlatans bok. Jag har träffat många elever som äntligen har hittat tillbaka till läsandets värld tack vare denna bok. Ett ytterligare tips är att arbeta med böcker som är bioaktuella t.ex. Hungerspelen.

Det ska bli spännande att följa hur det går med din bokklubb.

Josefin sa...

Tack för fina tips! Har lyckats få en elev och en lärare att skriva upp sig, så det börjar arta sig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...