onsdag 13 mars 2013

Författarkväll med Books & Dreams

Jag var i måndags inbjuden till Books & Dreams författarkväll där Jonas Hassen Khemiri, Jenny Åkervall, Elsa Billgren, Michael Nyqvist, Catharina Ingelman-Sundberg och Gunilla Bergensten berättade om sina senaste böcker och sina författarskap.

Förutom goodiebagen var behållningen av kvällen utan tvivel Jonas Hassen Khemiri. Karln sa så många kloka saker att jag vill spara hans ord i kinesiska lyckokakor eller skriva ut dem och klistra upp på citattavlan (jag visserligen inte äger).

Bland annat sa Khemiri att det är taskigt mot boken att läsa den när man inte är på humör för den, och han beskrev att Jag ringer mina bröder är en bok om hur det är att leva i andras blickar. Khemiri framhöll att det är de korta, förtätade romanerna som stannar kvar och lyfte fram Aura av Carlos Fuentes och Nedstörtad ängel av Per Olov Enquist som personliga favoriter. De knappar jag in i önskelistan genast.

1 kommentar:

Sincerely Johanna sa...

Jag lyssnade på honom ikväll på Kulturhuset och kände samma sak han är så klok och insiktsfull att jag vill spela in allt han säger så jag kan lyssna på det om och om igen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...