onsdag 4 januari 2012

Chambers och KÄRLEKEN till böcker, läsning och bokprat


Om mindre än en vecka ska jag börja jobba igen och mitt jobbpeppsäventyr lider mot sitt slut. Efter att ha läst ut Aidan Chambers Böcker inom och omkring oss känner jag mig så hutlöst peppad att jag hade kunnat gå till jobbet genast om det inte vore för att det är jullov och skolan är stängd.

Böcker inom oss och omkring oss är en hyllning till läsandet och en bok att frossa i för den som arbetar med läsfrämjande. Läsfrämjande må låta tråkigt och kanske lite gråtrist kommunalt, men Aidan Chambers förmedlar vikten av att skapa bra förutsättningar för läsande för att skapa kärlek till litteratur. Boken är full med konkreta tips för oss som arbetar i skola eller på bibliotek, alltifrån hur man lockar till läsning genom attraktiva bokskyltningar, författarbesök och ostörd sammanhängande lästid till hur man bedriver kvalitativa boksamtal. 

Efter att ha läst den här boken vill jag:
  • Driva på så att vi får ett LÄSRUM på skolan. Ett mysigt rum för tyst läsning för att visa att vi värderar läsning, att läsning är viktigt och riktigt trevligt.
  • Ha boksamtal med elever genast (helst igår) för att det är så fantastiskt roligt och givande varje gång.
  • Starta en bokcirkel (igen) på skolan tillsammans med elever och lärare som vill vara med.
  • Krama Aidan Chambers och säga till honom att han är fantastisk.
När får jag gå till jobbet sa ni?


1 kommentar:

Bokdivisionen sa...

Den är sjukt inspirerande! Jag var så lyrisk när jag läste den och tyckte det var enastående att läsa en bok om att läsa böcker.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...