måndag 3 oktober 2011

Tre nobelpristagare, om jag fick välja.

Inspirerad av Lyrans Noblesser har jag funderat en stund över årets Nobelpris i litteratur. I år vore det uppfriskande med en Nobelpristagare jag redan läst, tycker jag. Därför tänker jag mig någon av följande tre:

1. Haruki Murakami. Ett föga originellt val om man får tro BraOdds.com, men det är ju en författare i nobelklass. Kafka på stranden är genialisk och Fågeln som vrider upp världen likaså. Murakami kan som ingen annan skapa suggestiva världar som skuggar det mänskliga psykets irrvägar. Det är vackert, skrämmande och alltid intressant.

2. Alice Munro. Hon nämns ofta i nobelprissammanhang och JA, hon förtjänar ett pris. Munro skriver vackra, välskrivna noveller om mänskliga relationer. Noveller är ofta styvmoderligt behandlade; de förtjänar bättre. Läs För mycket lycka och se vad du själv tycker.

3. Amos Oz. Ge gossen ett pris någon gång! Inte minst för att ge oss gymnasielärare möjligheten att gratis ge bort en bok skriven av en nobelpristagare. Amos Oz Hur man botar en fanatiker delas ju ut gratis varje år via Teskedsorden.

På torsdag den 6 oktober kl. 13 får vi veta om kommittén har tagit vara på mina intressen eller inte.

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Om det ska bli en vit gubbe hoppas jag verkligen på Oz!

Anna sa...

Alla dina förslag tycker jag borde lyssnas till. Ser fram emot 1Q84 del 3 nu i oktober.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...