torsdag 25 oktober 2012

The Daylight Gate


 
Jag har just bekantat mig med Jeanette Winterson för första gången via hennes senaste roman The Daylight Gate och jag tror att det kan vara kärlek. Vad jag förstått har Winterson gett ut flera storsäljare och har en trogen skara fans. Hennes senaste roman är en sällsynt blandning av historisk roman, häxförföljelse, lesbisk kärlek, skräck och lemlästning. Ungefär i den ordningen. Berättelsen kretsar runt The Trial of the Lancashire Witches år 1612. Winterson har använt namnen från historien och gett dem eget (fiktivt) liv i romanen. Huvudpersonen är Alice Nutter, en kvinna som fascinerat Winterson i det att hon 1612 anklagades för häxeri tillsammans med traktens pack, trots att hon var av god börd.

Även om romanen är på engelska är den lättläst. Med upprepningar, korta meningar och dito kapitel driver Winterson upp tempot i romanen och berättelsen liksom hamrar sig fram rytmiskt över boksidorna.
"Alice whistled. A falcon flew. One circle. One swoop. The powerful bird landed square on Alice's outstretched arm. Her long leather riding gloves were not the kind a woman wore - hers were double-stitched and heavy. Hers were scarred with the landing of the bird. As he landed she fed him a dead mouse from her pocket (s.7)."

The Daylight Gate är en medryckande, spännande och tankeväckande berättelse. Bland annat var jag tvungen att lära mig mer om Lancashire, den del av England dit de sista katolska anhängarna flydde efter det att protestantismen infördes och det landskap där berättelsen utspelar sig. Trakten och i synnerhet berget Pendle Hills koppling till häxeri är vida känd. Några googlingar bort fann jag också den här intressanta artikeln från BBC News. Nu tänker jag att jag måste åka till Lancashire någon gång snart och ströva runt på heden nedanför Pendel Hill i dimma och se hur tuff jag är efter det. Medan jag väntar på att det blir verklighet läser jag något mer av Jeanette Winterson, tror jag bestämt.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...