lördag 6 oktober 2012

Svampkungens son

 


















Svampkungens son  är en sagolik berättelse och ett fader-son drama. Den unge Gunnar som läst sig mätt på Lektyr och Det bästa lyckas inte riktigt få kontakt med det motsatta könet. Gunnars far, Svampkungen, är emellertid traktens stora kvinnotjusare och tillika svampkännare. När Gunnars far gifter om sig med den unga vackra Madeleine inser Gunnar att det är just henne han vill ha. Ska han våga ge henne lite av grottsvampen som hans far säger gör den som äter av den blixtförälskad i den som är i närheten?

Kanske är det på grund av Hermansons psykologiska djup som jag tycker om hennes romaner; älskar att hon alltid flirtar lite med Freud. Svampkungens son är en roman om att hitta sitt rätta element, om skogen och havet, kärlek och föräldraskap. Slutklämmen och sensmoralen lämnar inget bestående intryck, men romanen i sig är härlig att läsa. Marie Hermanson lyckas alltid skapa något gåtfullt och fantasieggande i sina berättelser så att jag som läsare njuter av läsäventyret jag serveras.

Jag lyssnade på Svampkungens son som ljudbok uppläst av Morgan Alling och är mycket nöjd med uppläsaren, trots att jag fruktade att hans göteborgska accent skulle plåga mig lite. Det enda som smärtar mig nu när boken är utläst är att jag inte sparade lyssningen till höstens svampplockarresa ner till landet om ett par veckor. För en sådan bilresa hade Svampkungens son varit perfekt.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...