onsdag 29 februari 2012

Jag tror att jag är kär i Zlatan. I Zlatan-appen åtminstone.


Jag deltog helt plötsligt i en tävling på Boktipset.se där man kunde vinna en Zlatan-app till sin iPad. Ni som känner mig vet att jag inte är mycket av ett fotbollsfan och till råga på allt äger jag ingen iPad. Sett ur det perspektivet var mitt tävlande märkligt, det får jag medge. Men, jag tänkte att det kunde vara fint med allmänbildning och maken har ju en padda. Sagt och gjort, jag tävlade och vann.

På sportlovsresan ner till Göteborg invigde jag min app och herregud, vilken succé. Jag är Zlatan: Zlatans egen berättelse som app, gott folk, vilken fin liten digital tingest! Utöver boken i sin helhet får man i appen filmklipp på snygga mål, intervjuer med Zlatan och fotografier från ungdomen och karriären. Alltsammans är snyggt förpackat med färgglada ingresser här och var och bläddervänliga menyer. Så här vill jag läsa all facklitteratur framöver! Tänk er till exempel att få läsa Den odödliga Henrietta Lacks på samma sätt, med bilder på alla viktiga personer, filmklipp med intervjuer med kända forskare och närbilder på Henriettas celler. Vilket mervärde!

Hittills har e-boken varit lite av ett nja för mig. Ett vettigt alternativ när jag är på resande fot, ungefär. Ett komplement. Men nu ser jag storheten - facklitteraturen och biografierna kommer att vara givna som e-böcker. Inte minst för att läsmönstret är annorlunda med facklitteratur, man kanske vill hoppa lite fram och tillbaka i boken, söka extern kunskap, kunna få upp bilder, ljud och videoklipp direkt medan man läser. 

Ja, några smarta förläggare arbetar säkerligen raskt på detta as we speak, det ska bli spännande att se vad framtiden har i sitt e-bokssköte.

Vad det gäller själva boken, så har den ju hissats och dissats landet över. För egen del trodde jag nog inte att jag skulle läsa den. Men åh, vad rolig den var att läsa. Jag tycker om Zlatans berättelse, uppfriskande rak och okletig och med ett språk som känns som Zlatans eget. Bra där Lagercrantz! För mig var Jag är Zlatan en bok som väckte läslust och jag kommer att rekommendera den till alla som kommer i min väg.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...