torsdag 29 september 2011

En bit av det stora äpplet


Easter Parade är en sådan bok jag aldrig själv hade valt, men som det visade sig att jag verkligen tyckte om. Ja, kanske till och med behövde. Tack Lisa för boktipset!

Det finns något i Richard Yates berättarstil, ett svagt vemod och ett avskalat betraktande med glimten i ögat som gör att jag läser vidare. "Ingen av systrarna Grimes skulle få ett lyckligt liv, och i efterhand föreföll det alltid som om problemen började med föräldrarnas skilsmässa."  

Easter Parade utspelar sig i New York under mitten av nittonhundratalet och det är väl ingen skräll att det är just nu, i denna Mad Men-era som Yates böcker översatts till svenska (trots att Easter Parade kom ut redan 1976). Richard Yates mest kända roman är för övrigt Revolutionary Road, också den en New York-skildring som dessutom blivit film med Leonardo di Caprio i huvudrollen.

Det är inget särdeles spektakulärt med systrarna Grimes liv, eller i alla fall skildras det inte så. Inga större sensationer passerar. Men det är också det som är poängen. Det är inte chic-lit som man kan luras att tro av bokens omslag. Den vackra och sprudlande Sarah gifter sig och får barn tidigt och flyttar från staden till landet, men blir alltmer lik sin alkoholiserade och inskränkta mamma. Lillasyster Emily, den plattbröstade och nervösa, lyckas väl med sina studier och får jobb som copywriter i NY, men lyckas aldrig riktigt finna kärleken.

Det är inte så mycket handlingen som språket och porträtten i romanen som gör den bra. Någonting påminner mig om Breakfast at Tiffany's. Och genom hela boken seglar känslan och dofterna av New York och femtiotal. Dialogerna är smarta och människoödena gjorda med fingertoppskänsla. Jag tycker att jag känner Emily, att hon borde bjuda in mig till sin lägenhet i Greenwich och att vi borde prata igenom allt som blev fel över en drink eller två.

När jag läst klart vill jag tillbaka till New York, eller åtminstone läsa något av Paul Auster eller Siri Hustvedt bara för att behålla känslan. Och jag vill helt klart läsa mer av Richard Yates.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...