lördag 17 september 2011

Fem Lotten-favoriter

Det finns o-e-r-h-ö-r-t mycket barnlitteratur, även för så små barn som Lotten, nu åtta månader. Ganska mycket är tråkigt, särskilt ur ett vuxenperspektiv. Speciellt märkligt tycker jag att det är med böcker utan slut, men det är väl för att jag är en fantasilös vuxen. Lotten gillar när vi läser böcker, men är ganska picky. Här kommer hennes fem-i-topp:

1. Helst vill Lotten läsa Knacka på! om och om igen. Och ju mer vi läser den, desto smartare tycker jag att den är. Diggar den starkt.

2. Det låter bra av Pernilla Gesén har varit populär i flera månader. Kanske för att den innehåller fina, fantasifulla bilder och roliga ljud från ett barns vardag. Speciellt gillar jag "pyyyyyyyyrrlllll" - ljudet av perkolatorn som signalerar att det är frukost. Fint.

3. Av någon outgrundlig anledning gillar Lotten Pino. Speciellt Pinos cirkus. Jag gillar varken Pino eller cirkus, men det verkar inte spela någon roll.

4. Eva Susso och Benjamin Chaud har skrivit några festliga böcker om en familj där det gärna trallas och dansas. Lottens favorit heter Lalo trummar. Det är högt tempo i boken, bilderna fina och stämningen varm. Jag blir glad av att läsa den och Lotten följer ivrigt med.

5. Stina Wirséns figurer är väldigt fina, tycker jag. Framförallt är hennes böcker för lite äldre barn finurliga och vackert ritade. Lotten diggar Hej!. Det är väldigt långt ifrån djupgående litteratur, men för ett barn som nyss lärt sig ordet hej är Hej! rena rama julafton.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...