fredag 11 juni 2010

Karlstad Zoologiska

Jag har börjat nalla på mina sommarböcker, innan lovet ens har börjat. Men det får man, speciellt när man är sjuk och hemma från jobbet som jag varit idag. Jag kastade mig över Hanna Hellquists Karlstad Zoologiska först.

Karlstad Zoologiska handlar om Hanna Hellquists minst sagt speciella uppväxt i den värmländska skogen, med en far som fascinerades något alldeles otroligt av djur. I hemmet fanns möss, fåglar, marsvin, hundar, katter, fiskar, ormar och you name it. Hannas pappa smugglade in nya djur från exotiska länder, sålde några när han tröttnat på dem, slog ihjäl de som behövde dödas och gav bort ett och och annat.

Boken var precis som jag tänkt mig: rolig, osentimental och innerligt sorglig på det sätt som Hannas texter ofta är. Det som lämnar störst avtryck när jag läst ut boken är Hannas relation till sin far. Karlstad Zoologiska är lika mycket Hannas uppväxtskildring som porträttet av Hannas pappa. Och Hanna Hellqusit skriver träffsäkert och kärleksfullt: "... min fem år äldre kusin Fredrik lekte nere vid sjön på landet och jag fångade grodor som jag visade upp för honom. Och Fredrik blev jätterädd. Han vågade inte ta i dem, han tyckte grodor var äckliga. Eksembarn, sa pappa föraktfullt. Men inte jag, inte pappas dotter. Jag slängde mig efter grodorna och fångade dem, visade sedan stolt upp dem."

Det här kommer bli en bra boksommar, det förstår ju vem som helst.

Har du inte lyssnat på Hanna Hellquists sommarprat i P1 förra sommaren så ta igen det nu. Hon är sjukt cool, det är allt jag har att säga.

http://knuff.se/isbn/9789174290585

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...