tisdag 8 juni 2010

Sommarläsning

Nu har jag valt ut sex böcker att sätta tänderna i när sommarlovet börjar, en omsorgsfullt vald blandning, likt en välbalanserad godispåse. Här är böckerna jag längtar efter och som ligger och väntar på mig:

1. Död tills mörkret faller - Charlaine Harris
Den första boken i serien som senare blev tv-serien True Blood (gotta love it!). Jag tänker mig lättläst, smygerotiskt och framförallt: vampyrer.

2. Karlstad zoologiska - Hanna Hellquist
Hanna Hellquist skriver fenomenala krönikor i DN och radiopratar i P3. Dessutom är hon sjukt cool och hade förra årets bästa Sommar i P1. Jag förväntar mig allt detta i bokform.

3. Lilla stjärna - John Ajvide Lindqvist
Jag tycker att Ajvide Linqvist är lite knäpp, och att hans böcker är utflippade. MEN, de har alltid något bra. (Låt den rätte komma in är dessutom fenomenalt bra). Nu råkar det också vara så att hans senaste roman utspelar sig på Allsång på Skansen - skräck i hemtrevliga och trygga miljöer är det bästa som finns. Det här kan bli gött.

4. Hypnotisören - Lars Kepler
Ett år efter hajpen vill jag ta reda på vad den handlade om. Kanske skratta åt den eller rent av digga det jag läser. Vi får se.

5. Tusen och en natt
Mina elever har fått mig att få upp ögonen för denna sagoskatt. Jag vill läsa sagor med lyckligt slut i sommar. Ali Baba - here I come!

6. Vi, de drunknade - Carsten Jensen
Jag har börjat på denna roman en gång förut, men jag tror inte att jag var redo. Men nu längtar jag till Danmark och den här romanen sägs ju fånga hela den danska folksjälen. Den vill jag läsa om, medan jag drömmer om kransekager och smörrebröd.

2 kommentarer:

Beatrice sa...

Jag är som bekant en stor beundrare av Ajvide Lindqvist. Det ska bli intressant att höra vad du tyckte om Lilla stjärna.

Den är... speciell.

Lisa sa...

Haha, din lista ser ungefär ut som min. Fast jag har läst två av böckerna.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...