måndag 5 mars 2012

LÄSPLATS: Bibioteket Medis


I helgen begav jag mig till biblioteket vid Medborgarplatsen på Söder, vilket är mitt näst närmaste bibliotek och större än min vanliga bibbla. På ovanvåningen, bland skönlitteraturen, fanns ett mycket trevligt hörn för läsning med flera charmigt slitna skinnfåtöljer att sjunka ner i och soliga fönsterbänkar för den som gillar det. Jag var nöjd, mycket nöjd till och med efter en timme i läshörnet. 

Bekvämlighet: 5
Snyggt slitna skinnfåtöljer är väldigt Södermalm och tillika väldigt bekvämt.

Ljudnivå: 5
Tyst! Några försynta viskningar stör mig inte. Trots att det var liv och rörelse i övriga biblioteket och i synnerhet på bottenvåningen var det lugnt och skönt i läshörnet. Dessutom fanns det en tyst läsesal strax intill, vilket kändes tryggt.

Mat och dryck: 1
Onekligen är tillgången på mat och dryck bibliotekets akilleshäl. Visserligen kan man resonera att det finns ett rikligt fikautbud nära, men i själva läsestunden är det stopp. Inget kaffe här inte.

Utsikt: 4
Att se böcker är alltid trivsamt.

Slutbetyg: 4
Trots att jag saknar kaffet är biblioteket Medis en höjdare som läsplats. Atmosfären är den jag sökt länge. Hit återkommer jag!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...