söndag 4 mars 2012

Om att läsa farmors kiosklitteratur


När min farmor gick bort för tio år sedan ärvde jag hennes böcker. Det var ingen högklassig samling i den bemärkelsen att det fanns mängder kända litterära verk, nej min fina farmor Lotten hade mängder av kiosklitteratur, tantchick-lit, poesisamlingar och det förstås stora mängder Fröding. Farmor tycke om att läsa om hur det var förr, när hon var ung på tjugo- och trettiotalet. Hon hade redan sin samling generationsromaner i hyllan, för egen del samlar jag än

En författare farmor verkligen gillade var Sigge Stark, eller Signe Björnberg som hon egentligen hette. Om man får tro Wikipedia gav Björnberg ut 115 romaner under sin levnad, vilket får anses vara ganska många. Jag sparade bara en av farmors många Stark-romaner, Gränslös kärlek. Mest för att den verkade ha varit omtyckt och läst många gånger. Farmor blev 91 år gammal och de sista fem - tio åren läste hon i stort sett bara böcker som hon var väl bekant med, för då gjorde det ju inget om hon tappade bort sig var hon var, tyckte hon.

Gränslös kärlek är en kärlekshistoria om den unge Johan som blir kär i den norska flickan Ragnhild just som kriget kommer till Norge, ett faktum som sätter käppar i hjulet för de förälskade tu. Efter några strapatser får boken ett lyckligt slut och de två unga kan börja sitt liv tillsammans. Gränslös kärlek må i sig vara en banal berättelse, men ack så tänkvärd, märkte jag. Saker jag funderar på så här efteråt är:

1. Vad mycket våra ideal förändrats på femtio år! I Gränslös kärlek finns gamla ideal konserverade. Johan blir exempelvis förälskad i Ragnhild för att hon är flitig, rar och noggrann. Hur många säger sig leta efter den typen av tjejer idag, tro?

2. Kiosklitteraturen, lever den än? Finns de här böckerna att köpa idag? Var då i sådana fall och vem köper dem? Är det så att publiken för kiosklitteratur numera läser deckare och chick-lit (som ju är vår tids storsäljare) istället?

3. Behöver vi inte banala kärlekshistorier längre? Om vi leker med tanken på att kiosklitteraturen i princip är död och med den gestaltningen av enkla kärlekshistorier med lyckligt slut. Vad säger det om dagens läsare? Är det bra eller dåligt?






Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...