lördag 31 mars 2012

Manga & Koljonen


Johanna Koljonen, du underbarn! Tänk att du också kunde producera manga vid sidan om journalistik, fantasyfilmcirkel, #talaomdet, radioprat, resor På spåret och allt annat som du gjort. Det är banne mig tur att jag upptäckte att du har lite kalkonhals när jag såg tv-cirkeln, annars hade jag tagit mitt pick och pack och emigrerat. Du är så himla bra!

Oblivion high är ett seriealbum som Koljonen skrivit tillsammans med tecknaren Nina von Rüdiger och handlingen är förlagd till Upplands Väsby där den japanske utbytesstudenten Nix ska börja högstadiet. Vännerna Nin och Soon Mi undrar om utbytesstudenten ska ge dem biljetten till skolans innegäng eller om de ska förpassas till töntarna. Nix är givetvis inte den de trott, han är märkligt nytänkande och barnslig på samma gång och, ehrm, påminner han inte lite om Näcken?

Jag är mycket ovan mangaläsare. Faktum är att Oblivion High är mitt första mangaalbum. Ever. Min ovana märks i att jag lägger tyngden för mycket på texten och inte följer med i bildberättandet, vilket gör att jag går vilse halvvägs in i berättelsen. När jag tillät mig själv att läsa långsamt gick det bättre, men jag har fattat att det finns en stil i berättandet där en van läsare hade uppfattat och känt igen mönstret. Jag trevar fortfarande.

Jag gillar mötet mellan japansk seriekonst, svensk förort och bekanta sagoväsen. Det känns trivsamt att läsa Oblivion High. Utan tvivel hade det varit snäppet bättre att vara tolv år och möta mangan för första gången. Någonstans får jag väl erkänna att jag ändå känner mig lite för gammal för det här.


1 kommentar:

Mia Hansén sa...

Oja! Koljonen finns för att dyrka. Delar helt klart den fascinationen, men manga var nog en kort period i mitt liv. Jag vill så gärna se henne skriva "vuxen-serier"!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...