lördag 17 december 2011

När börjar det riktiga livet?


När Fredrik Lindströms första novellsamling Vad gör alla superokända människor hela dagarna kom ut som pocket 2002 läste jag och gillade. Nu har en ocean av tid flutit förbi och jag kände mig osäker på om jag skulle gilla När börjar det riktiga livet?

Det är Fredrik själv som läst in ljudboksversionen jag lyssnat på och det förhöjer upplevelsen. Ja, det är riktigt mysigt att promenera Stockholm runt med Lindström i öronen. Hans noveller är små rara anekdoter om livet runt trettio och igenkänningsfaktorn är stor. Människorna i Lindströms noveller är oroliga för att inte hitta den rätta soffan, samlar udda strumpor, funderar över döden och hantverkare. Det är småputtrigt, lite neurotiskt och mycket trivsamt.

På många sätt är novellsamlingen ett tidsdokument, precis som Ljust & Fräscht-boken han skrivit tillsammans med Henrik Schyffert och det gillar jag. Han lyckas sätta fingret på tidstypiska fenomen från de stora begreppen som kvalitetstid ner till de salta mandlarna

Det är befriande att skratta lite åt sig själv och det gör jag när jag lyssnar på När börjar det riktiga livet. Inte högt, men lite inombords i alla fall. Och precis som Fredrik Lindström kan jag inte låta bli att undra när det riktiga livet verkligen ska börja.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...