lördag 10 december 2011

LÄSPLATS: Biblioteket Plattan


Förra lördagen försökte jag få med mig Edits på läslördag* på biblioteket Plattan, men det slutade med att jag fick gå själv. Även om jag hängde lite läpp över detta var det gott med ett par timmars ostörd lästid. Jag och Franzen trivdes tillsammans i varje fall.

Bekvämlighet: 4
Det finns soffor, fåtöljer, gungande fåtöljer och bänkar, även den kräsnaste rumpa kan hitta en bekväm plats på biblioteket Plattan.

Ljudnivå: 2
Plattans bibliotek är ganska ljudligt, men rummet med konstböckerna var oväntat tyst. Riktigt behagligt tyst var det till och med tills en en tjej med lurar i öronen slog sig ned bredvid mig med 300 gram chips som hon gladeligen åt upp medan hon lyssnade vidare. Hoppas innerligt att det var en ljudbok hon hade i öronen ryter gubben i mig.

Utsikt: 4
Jag tycker om att kolla på folk och sådana finns det gott om på Kulturhuset. Lyllo den som får en av gungfåtöljerna med utsikt över själva Plattan.

Tillgång till mat dryck: 2
Bibliotekens akilleshäl är ofta kaffetillgången, säger jag. Så även biblioteket Plattans. Det finns ett kafé bredvid, men en lördag är det hutlöst med folk där precis som på alla andra ställen i centrala stan.

Slutbetyg: 3
Det är folkligt, lite bullrigt men hjärtligt och gott om sittplatser på Plattans bibliotek.

*Läslördag = ett par timmars parallellläsning en lördag i månaden med fika efteråt

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...