tisdag 16 april 2013

S:t Petersburg med litterära glasögon

Efter fem dagar med bovetegröt, tsarskatter, lökkupoler, rysk balett, Sovjetrester och Dostojevskij är jag så hemma igen från mitt äventyr i S:t Petersburg. Mest fascinerande var kanske att S:t Petersburg verkar ha en gumma i varje hörn (på museum, i butiker, på gatorna). Mina litterära höjdpunkter på resan var emellertid följande:

1. Dom Knigi
I det Art Nouveau-inspirerade Singerhuset på huvudgatan Nevskij Prospekt finns bokhandeln Dom Knigi, böckernas hus. Så väldigt fint var det. Här drack jag århundradets godaste varma choklad med kanel och apelsin och köpte Anna Karenina på ryska. Dessutom fann jag festliga bokmärken och diverse affischer från Sovjettiden. En matryoshka fick givetvis också följa med hem. Servicen var usel på sant ryskt manér.



2. Dostojevskijs kvarter
Dostojevskijmuseet inrymt i en av författarens forna lägenheter fick jag se autentiska Dostojevskijprylar och lyssna på guidning i en gigantisk telefonlur. Fascinerades av hur Dostojevskijs hustru Anna vigde sitt liv åt att stenografera och renskriva hans manus. Lärde mig också att Dostojevskij ska ha varit väldigt barnkär och spenderat så mycket tid han kunde med sina barn och att han alltid hade te varmt i samovaren. På museet köpte jag vykort med bilder från adresserna i Brott och straff och kvarteren i stadsdelen Sennaja där boken utspelar sig hann jag också få en flukt av. Så vitt jag kunde se var gatorna idag inte fullt så full av prostitureade och kriminella som under Dostojevskijs tid, men väl av ryska gummor och syrade grönsaker.

3. Bokbutik på hjul
På ett av stadens torg stod en bokbutik på hjul där böcker reades ut för 50 rubel (ca 12 kronor). Allt från klassiker, barnböcker och körkortsguide för kvinnor stod att finna. Uppfriskande var att spekulanterna inte liknade den svenska kulturtanten vi annars kunde misstänka finna i en dito svensk bokbutik. Här fann jag istället en uppfriskande blandning av muskulösa män i täckjacka, ungdomar i jeans och - förstås - gummor i sjal. När får Stockholm sin första bokbutik på hjul, tro?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...